Motywy i wątki mitologiczne oraz biblijne w wybranych utworach różnych epok.
Ta praca została zweryfikowana przez naszego nauczyciela: 26.05.2024 o 6:56
Rodzaj zadania: Wypracowanie
Dodane: 26.05.2024 o 6:51

Streszczenie:
W literaturze polskiej motywy i wątki biblijne oraz mitologiczne od wieków kształtują treści i formy różnych epok, inspirując twórców do odkrywania nowych znaczeń i wartości. ?
Motywy i wątki mitologiczne oraz biblijne w wybranych utworach różnych epok
„(...) do dziś jeszcze mądrość nasza cała, składa się z greckiej, rzymskiej i tej, co w Kościele (...)” – te słowa Cypriana Kamila Norwida doskonale oddają wielokulturowość, na której buduje się kultura polska. Literatura polska, podobnie jak europejska, czerpie inspiracje z dwóch fundamentalnych źródeł – Biblii oraz mitologii antycznej. Te wpływy są widoczne w utworach różnych epok literackich, kształtując ich treść i formę.
Epoka średniowiecza
W średniowieczu wpływ Biblii na literaturę polską jest szczególnie widoczny. Najstarsza polska pieśń religijna „Bogurodzica” stanowi doskonały przykład nawiązań do biblijnej postaci Marii, matki Chrystusa. Pieśń ta, będąca modlitwą, ukazuje Maryję jako pośredniczkę między ludźmi a Bogiem, co jest jednym z kluczowych motywów biblijnych.Innym ważnym utworem tej epoki jest „Lament świętokrzyski”. Pieśń ta, zwana również „Posłuchajcie, bracia miła”, przedstawia Marię jako matkę współcierpiącą z Synem podczas Jego męki. Utwór głęboko nawiązuje do scen ukrzyżowania znanych z Ewangelii, ukazując ból i cierpienie Maryi w sposób niezwykle ludzki i dramatyczny.
„Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” to kolejny przykład wpływu Biblii na literaturę średniowieczną. Motyw śmierci, sądu i zbawienia, który przewija się przez cały utwór, wpisuje się w teologię biblijną dotyczącą życia po śmierci. Śmierć pojawia się jako nieunikniony koniec każdego człowieka, a rozmowa z nią ma charakter dydaktyczny, przypominając o konieczności odpowiedniego przygotowania się na życie pozagrobowe.
Renesans
Renesans to okres, w którym literatura często czerpała z mitologii antycznej. Jan Kochanowski w swoim dramacie „Odprawa posłów greckich” wykorzystał wątek wojny trojańskiej. Dramat ten symbolicznie przedstawia nieład i prywatę władz w Rzeczypospolitej, ukazując, jak osobiste ambicje mogą prowadzić do narodowej katastrofy.W innym utworze Kochanowskiego, „O żywocie ludzkim”, autor reflektuje nad przemijaniem, nawiązując do słów z Księgi Koheleta: „Vanitas vanitatum et omnia vanitas” (Marność nad marnościami i wszystko marność). Utwór ten jest wyrazem stoickiej postawy Kochanowskiego, który, podobnie jak biblijny Kohelet, dostrzega ulotność i nietrwałość ludzkiego życia.
Barok
W baroku motywy biblijne często łączyły się z refleksją nad przemijaniem. Daniel Naborowski w wierszu „Marność” zastanawia się nad nieuchronnością śmierci i marnością świata, nawiązując do biblijnego przesłania o przemijaniu. Podobne motywy pojawiają się w jego utworach „Do Anny” i „Krótkość żywota”, gdzie autor nawołuje do pobożności i pogardy dla dóbr doczesnych, przypominając o kruchości ludzkiego życia.Oświecenie
W literaturze oświecenia Ignacy Krasicki w „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” zawarł mitologiczne toposy wędrówki i arkadii. Powieść ta, będąca satyrą na ludzkie słabości, nawiązuje do antycznych motywów wędrówki duchowej i poszukiwania utopijnej krainy doskonałości.Z kolei Franciszek Karpiński w sielance „Laura i Filon” ukazuje idylliczne życie prostych ludzi na tle natury. Utwór ten nawiązuje do biblijnych wizji raju i harmonii człowieka z przyrodą, będąc jednocześnie wyrazem powrotu do prostoty i naturalności.
Romantyzm
Romantyzm to epoka pełna fascynacji zarówno mitologią, jak i Biblią. Adam Mickiewicz w „Dziadach część III” oraz „Księgach narodu polskiego” przedstawia koncepcję mesjanizmu, w której naród polski ma pełnić rolę Chrystusa, cierpiącego dla odkupienia innych narodów. W „Dziadach” pojawia się również prometejskie motywy buntu Konrada przeciwko Bogu, nawiązujące do greckiej mitologii.Juliusz Słowacki w „Kordianie” odnosi się do motywu apokalipsy i samotnej walki herosa, która przynosi więcej szkód niż korzyści. W „Uspokojeniu” Słowacki krytykuje ideały romantycznego prometeizmu, ukazując tragiczną samotność bohatera.
Pozytywizm
W literaturze pozytywistycznej motywy biblijne również zajmują ważne miejsce. Bolesław Prus w „Powracającej fali” nawiązuje do przypowieści o synu marnotrawnym, ukazując skomplikowane relacje między przedsiębiorcą Adlerem a jego synem, który po serii błędów i złych decyzji powraca do rodziny.Henryk Sienkiewicz w „Quo Vadis” realistycznie przedstawia początki chrześcijaństwa i prześladowania pierwszych chrześcijan. Powieść ta, oparta na wydarzeniach historycznych, ukazuje heroizm i wiarę w obliczu cierpienia. W „Latarniku” Sienkiewicz wykorzystuje motyw Odyseusza, przedstawiając historię latarnika, który po latach tułaczki odnajduje spokój i sens życia.
Modernizm
Modernizm przyniósł nowe spojrzenia na motywy biblijne i mitologiczne. Jan Kasprowicz w poemacie „Dies Irae” prezentuje apokaliptyczne wizje nawiązujące do objawienia świętego Jana, ukazując Boga jako obserwatora i stwórcę zła. Utwór ten jest wyrazem niepokoju i refleksji nad kondycją człowieka.XX wiek i późniejsze
W literaturze XX wieku i późniejszej motywy biblijne i mitologiczne pojawiają się w sposób zaskakująco inny. Joseph Conrad w „Lordzie Jimie” wykorzystuje motyw pokuty wzorowany na postaci świętego Pawła, ukazując moralne dylematy głównego bohatera.Poeci XX wieku, tacy jak Bolesław Leśmian w „Panu Błyszczyńskim”, wykorzystują prawo do stwarzania, a Zbigniew Herbert w „Starym Prometeuszu” reflektuje nad buntem i losem bohatera. Ernest Bryll w wierszu „Wciąż o Ikarach głoszą” nawiązuje do problemu irracjonalizmu i idealizmu w kontekście mitologicznej postaci Ikara.
Na przestrzeni wieków Biblia i mitologia antyczna nieustannie wpływały na literaturę, dostarczając niewyczerpalnych źródeł inspiracji. Motywy religijne i mitologiczne nie tylko uzupełniają treść utworów literackich, ale też pozwalają autorom na odkrywanie nowych znaczeń i wartości.
„Biblia i mitologia stanowią niewyczerpalne i niezastąpione źródło motywów, postaw i postaci literackich” – ich ponadczasowa wartość wciąż inspiruje twórców, pokazując, że te dawne źródła idei i narracji nie tracą na aktualności i nadal odgrywają kluczową rolę w rozwoju literatury. Motywy te są obecne w dziełach klasyki, tak samo jak w współczesnych utworach, świadcząc o ich uniwersalności i trwałym wpływie na kulturę literacką.
Ocena nauczyciela:
Ta praca została zweryfikowana przez naszego nauczyciela: 26.05.2024 o 6:56
O nauczycielu: Nauczyciel - Wojciech Z.
Mam 12‑letnie doświadczenie w pracy w liceum ogólnokształcącym i w przygotowaniach maturalnych. Uczę myślenia krytycznego, argumentacji i świadomego stylu, a młodszych uczniów prowadzę przez wymagania egzaminu ósmoklasisty. Na moich lekcjach najpierw porządkujemy, potem dopracowujemy — bez presji i chaosu. Uczniowie podkreślają, że takie podejście przekłada się na spokojną głowę w dniu egzaminu.
Wypracowanie prezentuje bogatą wiedzę na temat motywów i wątków mitologicznych oraz biblijnych w literaturze różnych epok.
Komentarze naszych użytkowników:
Oceń:
Zaloguj się aby ocenić pracę.
Zaloguj się